Pages

Wednesday 3 July 2013

BEIJING - ep.04

episode sebelum ini;- 
EP 01
* EP 02
EP 03

Hari ke-3.
Hari ni merupakan hari yang ditunggu-tunggu oleh kami semua..sebab semua tak sabar nak panjat Great Wall Of China...one of the Seven Wonders of The World tuuuuu....hehe tapi pape pun,pagi ni..kami semua ke Jade Museum dulu...sebab lisa cakap,on the way ke GW ada satu je kedai makan halal..so kira senang mengatur perjalanan la camtu... tak kisah la mana-mana kan..ikut saje..

Sampai je di Jade Museum,Lisa bagi la penerangan serba sedikit..aku macam biasa buat tak amek port je,masuk telinga kanan,keluar telinga kiri..hihi lepas tu datang pulak wakil dari museum jade tu ambil alih,bagi penerangan..pun masuk telinga kanan,keluar telinga kiri...huhu aku tengok yang lain kemahin anguk-anguk...ntah paham ke tak apa mamat tu cakap..hehe lepas tu kitorang di bawa ke tingkat atas,kat situ ialah tempat jualan jade..wahhh..memang terpesona jugalah seketika kan..walaupun aku ni tak minat sangat dengan barangan kemas ni,tapi,tengok jade ni..macam tergoda la sikit..hehehe memula dibawa masuk ke dalam satu bilik,tapi kat dalam tu semua jade yang mahal-mahal punya...terbeliak tengok harga, 20k yuan kat satu gelang yang dia keluarkan tu...memang konfem tak beli..hehe mamat tu tengok kitorang macam pusing-pusing je..terus dia bawak keluar...lepas tu suh jalan-jalan sendiri,nanti SA dia datang membantu kalau nak beli pape..haha nampak sangat kat luar tu murah-murah kan....





ni la gelang yang dibeli oleh aku + mak


Murah tak murah sangat la....tapi,masih mampu di beli la...aku memula nak beli satu gelang jade ni,bulat-bulat yang macam manik-manik tu...murah sikit la..200yuan..so dalam rm100 la kan..tapi bila tunjuk kat laki aku,dia cakap macam gelang kat uptown yang seploh hinggit je...adui..tak support langsung..hahah tapi bila pikir balik,memang sebijik pun macam gelang manik bulat-bulat yang jual kat uptown @ pasar malam tu..heh aku pusing-pusing lagi,jumpa la gelang jade yang macam bangle tu..harga 300yuan...boleh la..SA tu cakap kalau beli 3 dapat free 1..so kalau aku ajak 4 orang beli,sorang bayar dalam 225yuan je (RM112.50)..tapi masalahnya,takde orang yang nak beli jugak..haha kesian aku....SA tu cakap beli 2 dia bagi 500yuan je...aku pun apa lagi,aku paksa mak aku beli juga..buat kenang-kenangan...ceh...mak aku memula tu memang taknak beli langsung,setelah dihasut oleh aku,paksa rela,dia beli la jugak...yes..yes....muahahahahahahaha *gelak jahat*

Lepas dah habis sesi membeli,semua cepat-cepat turun bawah..takut terhasut atau tergoda lagi..hee makin lama,makin ramai rombongan cik kiah dari malaysia kat kedai jade tu, tegur-tegur la juga..diorang pun sama,tergoda tengok jade..biasa la orang pompuan....yang pokcik-pokcik semua tunggu bawah je..hee bila dah naik bas,masing-masing pun tunjuk la hasil belian jade...cik shida ngan farhana beli jade yang bulat-bulat macam manik tu,yang macam aku nak beli memula tu..tapi dapat murah lagi, rm50...bila aku tengok dalam bas,memang macam gelang uptown laaaaahhh kan... masa tengok kat dalam kedai tu kemain lawa aku rasa...heh nasib baik aku tak beli tadi..selamat!




buat-buat khusyuk brader ni,tau org tgh usha dia kan..hee

Tempat seterusnya,lisa bawa kitorang g crystal shop pulak..dah nama pun crystal shop,jual barang-barang kristal lah kan..macam rantai..cincin..gelang...semua yang bertakhta kan kristal tu..lip lap lip lap...haa yang ni memang aku tak minat langsung..aku jalan sekali lalu je,terus keluar dari kedai tu,tunggu dalam bas...yang bagusnya kedai jade ngan kedai kristal ni,diorang tak paksa-paksa pun kitorang beli barang diorang..rilex jek...ke sebenarnya,kedai ni memang laku,banyak dah orang beli kot..tu pasal diorang tak paksa kan...mungkin laaa kan..





Lepas dah habis melawat crystal shop,barulah perjalanan diteruskan ke Tembok Besar China..wee huuu...teruja siottt...heheh tapi sebelum sampai ke tembok besar,lisa cakap kita pergi lunch dulu...jadi dia bawa kitorang ke sebuah gudang la camtu,ada jual-jual barang tembikar..kat tingkat atas,ada restoren muslim...maka lunch lah kami di situ...kat situ juga ada surau, maka bersolatlah kami di situ..jamak & qasar sahaja...




Kat tingkat bawah gudang tu,ada dijual bermacam-macam souvenir...tembikar,alas meja pun ada..aku just jalan-jalan cuci mata je..sekali nampak la orang jual FM dekat dengan pintu masuk..tanya uncle tu,satu biji ialah 5yuan..aku pun beli lah 2 biji...sama dengan 10 yuan..ingat dah murah dah..sekali adik aku datang,aku tengok dalam plastik dia,FM juga..sama macam aku beli..dia cakap 7 biji =  20yuan....uwaaaa..menangis aku dengar..sob..sob...adik aku beli kat kedai lain,dekat dengan tangga turun restoren tadi..aku pulak beli dekat pintu masuk..cissss...tipah tertipu!!


Bersambung...

2 comments:

  1. sebelum nak ke Great Wal pun kena singgah kedai kerajaan jugok.

    show off ler gelang baru ittewww. =P

    ReplyDelete