Pages

Thursday 11 July 2013

BEIJING - ep.05

Ok..lupakan kisah tipah tertipu,beli FM mahal..*sretttttt..kesat hingus* Naik bas aku buat muka stress...adik aku gelak-gelak je...sib baik aku beli 2 keping je kan....huh
Lebih kurang setengah jam ke 40 minit camtu,dalam perjalanan dah nampak tembok besar china..wehuu..tapi lisa cakap dia bawak kitorang ke gate lain..dekat JUYONG PASS...aku macam tak pernah dengar je..sebab selalu aku dengar tourist g kat gate badaling,tapi sana memang ramai orang...ok la g gate lain kan,takde la besesak-sesak sangat..

info: kalau nak ke GW yang ada Cable Car tu,sila ke gate MUTIANYU...yang macam dalam running man tu..hee kalau tour guide taknak g,sila paksa sampai dia rela*tq dak hujan lebat-blogmalas*



Bila dah sampai kat Juyong Pass GW tu..memang teruja habis...tak sangka aku dah betul-betul berada di salah satu benda keajaiban dunia....hipp.hipp..hurayyy...*teringin pulak nak ke STONEHEDGE pas ni..kiki* sebenarnya,memang dah menjadi impian aku dari sekolah lagi kot nak menjejak kan kaki ke GW ni...dan pernah beberapa kali plan dengan mak aku nak ke beijing ni,tapi asyik tak jadi je...dan kali ni, menjadi realiti..sebab tu aku happy sangat....tapi dengan keadaan aku membunting ni,aku dah tau..mesti tak larat nak panjat tangga punya...hehe takpela..asal dah nampak depan mata,aku kira puas hati la...

Baru daki beberapa anak tangga,aku dah termengah-mengah..ayoyo...ni konfem tak sampai tower pertama pun nih...hihi lisa bagi masa 1½  jam je kat GW ni...puii..mana cukup..lantakkkk ko la lisa..macam dia tatau geng rombongan aku ni banyak yang veteren..ikut suka kitorang la nak berapa lama kannn..hehe sampai atas sikit,nampak lah kunci mangga yang konon-konon kalau kita kunci kan mangga di situ,cinta kita akan kekal selamanya...bida’ah betul..sama macam kat korea..huhu





Ayah aku dah stat panjat tangga...dia sorang-sorang je..adik aku yang lelaki tu takmo panjat..apa daaa..muda-muda lagi dah give-up...dia cakap nanti tak larat...porahh..LEMBIK!!
Aku ni sib baik preggy,kalau tak gagah juga aku panjat...Dak iqi pulak taknak dukung ngan aku..dia nak abah dia jugak...sudahnya,shah dukung dia daki ke atas..DAEBAK!! sampai jugak la dua beranak tu kat tower 2..wahhhhh Iqi pun sampai atas okeh...^_^







Aku memang surender la..kang mau terberanak aku kat GW ni pulak kan...huhu mak ngan maklong aku pun tak naik,sakit kaki katanya..ecewah..esok kalau jalan kat Silk Market konfem kaki depa elok dah kan...kikikiki Erni ngan Asraff pun tak naik,merayau-rayau amek gambar...kebetulan,time kitorang kat beijing ni,lagi beberapa hari nak mengundi...so sebelum pergi tu memang dah plan konon-konon nak rembat bendera beberapa parti politik...tapi,macam tak baik pulak..kang dituduh mencuri...jadi print jela bendera-bendera tu atas kertas..mak aku je ada bawak Bendera Malaysia...wahh patriotik gituw...tapi..tapi..tapi....ada pulak geng lain,dari Malaysia jugak...diorang bawak bendera Pas..haha selamber jugak diorang bergambar..mana-mana orang Malaysia dari group-group lain tu senyum-senyum je tengok...



Bila ayah aku dah turun,aku ajak dia g kedai souveneir..beli plat GW yang boleh ukir nama tu..kemain suka dia..ayah aku pun tak sangka dapat jejak kaki ke GW ni....Shah ngan iqi lambat sikit..mesti laki aku penat dukung iqi naik tangga tu...hehe Sian...Lama jugak la nak tunggu semua turun..Cik Shida ngan Cik Salmi..awal jugak turun,tapi si Farhana tu..lambat sangat dia...masam jugak la Lisa..semua dah naik bas,si Farhana tak sampai-sampai lagi..nak call tak boleh,sorang pun tak beli sim card beijing..semua pun Off je phone..hehe bila dia sampai tu,farhana cakap dia sesat..hehe

Bila semua dah ada,teruskan perjalanan..Dalam perjalanan,semua pun letih kan,masing –masing terlelap...tetiba je dah sampai satu lagi kat kedai Gomen depa yang lain..kali ni pergi kedai ubat ajaib katanya...Burning Cream Center...macam biasa,masuk satu bilik ni..nanti ada orang datang bagi penerangan..memula jual koyok...takde siapa pun nak beli..lepas tu mula la demostrasi yang bakar besi panas,lepas tu pegang....masa tengah dia nak pegang tu,shah g cakap kuat-kuat..”dia nak buat magic show’...lepas tu minah yang nak buat demo tu macam marah pulak..’ni bukan magic,ni betul-betul besi panas’...hahaha sebabnya,kitorang dah baca banyak blog,dah tau apa dia nak buat..lepas dia letak tangan dia kat besi panas,ada bau hangit sikit..cepat-cepat dia sapu cream tu..dalam beberapa minit tangan dia pulih macam biasa..takde kesan lecur pun...





Lepas dah habis demo...time to jual ubat la kan..memula dia jual yang besar..harga 200+ yuan camtu..semua geleng kepala je...lepas tu dia bawak yang kotak kecik sikit, 150yuan kalau tak silap..semua pun taknak...last sekali dia bawak yang kecik..100yuan..semua pun taknak.jugak..koyok pun taknak...lepas tu membebel2 la minah-minah tu dalam bahasa diorang..stress la tu takde orang nak beli ubat diorang...hehe tapi,last minit,aku beli satu,yang kecik tu..kot-kot nanti aku terkena minyak panas ke..atau Sir terkena kaki kat ekzos ke..boleh la sapu...hehe ubat ni bukan setakat untuk lecur je,kalau sakit badan pun boleh sapau..gatal-gatal pun boleh,macam kena gigit serangga..or nyamuk...Setakat ni aku pakai ok la jugak..selalu letak kat pinggang..biasalah,ibu mengandung...heeehhh

bersambung...

9 comments:

  1. Ada 14 gate rupanya..JM pun tak pastu dulu stop d gate yg mana satu..tapi selalu femes d gate badaling lah kan

    Burning cream centre? ehehe..beli jugak eh..sama lah..JM pun beli dek kerana tergoda ngan tangan tak lepuh tu :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin sebab Badaling tu dekat ngan Beijing kot,sebab tu situ menjadi tumpuan pelancong...

      tula,ada baca entry beijing JM..dan baca byk blog lain lagi,sebab tu dah tau apa depa nak buat..hehe

      Delete
  2. Bestnya dapat smpai ke GW.. Teringin nk pg,tp ramai cakap sana bnyak tipu,huhu..dok pikir2 nk pg x,sbb slalu klo travel ke mana2, msti berdua je ngn husband. Ke beijing husband xyakin,takut kena tipu,huu..pg korea ok je dia. Btw,salam kenal :) free2, singgah la my blog :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai Nida-razak...salam kenal juga..tq sgt singgah sini ^_^

      Selalu yang tipu2 tu,kalau kedai gomen diorang..tu pun kalau ikut Ground Tour..kalau g sendiri-sendiri,takyah g semua kedai-kedai tu..ubat@krim2 kat malaysia pun banyak..heheh kalau macam GW ke,summer palace ke, bird nest stadium ke...memang menarik untuk di lawat tau...

      Delete
  3. wowwww.. bestnya.. part yang demo then, suh beli barang tu.. mmg selalu.. katanya, tak beli tak apa.. tapi, bila kita tak beli.. chong cheng chong cheng.. hahahaha.. aku selalu abaikan sajo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la sal, diorang ni pandai pulak cakap melayu..nak kutuk lebih2 nanti diorang paham..tapi diorang kutuk kita bila tak beli..chong cheng chong cheng...selamber aje...heh

      Delete
  4. pegi kedai ubat lama, naik GW sejam setengah mana cukupp lerr.

    cream burn tu mmg bagus pun.
    sikit sangat ler gambor pemandangan GW . bg ler byk skit xpuas nk tilik nak beza ngan mutianyu. keke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tensi mak tau,sejam setengah je suh panjat GW?? watteheck...tour guide ni kejar masa diorang,sebab nak bwk tempat gomen...takut tak sempat..siot je

      alamak nak gambar lagi ke...aku tak naik atas..so banyak yang kat bawah2 je...sume yang naik atas plak tak bawak kamera..huhu

      Delete
  5. I still remember that me and mum was brought here as well. Actually, kami ke Beijing berdua jek. Igt lagi Uncle tue bersemangat duk libat2 badan dia dgn rantai besi yg dibakar panas2. We told them that we don't want to buy anything. In fact, banyak jugak yg kami skip since there's only two of us. But my mum's end up buying as well. Berkesan. Siap balik Malaysia, makcik2 ada mintak sikit.

    ReplyDelete