Pages

Thursday 6 June 2013

BEIJING - ep.02

01.05.2013

Hari ke-2 aku di Beijing.
Awal pagi lagi aku dah bangun..standard la kalu g bercuti,kena bangun awal kan..lagi Subuh kat sini jam 4.30am tau…giler awal…kalau bangun kul 6am tu kira dah Subuh gajah la..hehe
Lepas dah siap semua,kitorang turu nak sarap kat cafĂ© hotel..tapi,sarapan yang ada amat mengecewakan aku..haha memang tak best langsung…nasib baik diorang ada sediakan roti + jem..boleh jugak aku telan…yang lain-lain,boleh kembang tekak iolls..nasib jugak mak aku ada bawak sambal ikan bilis…sedap jugak makan dengan roti..boleh la alas perut pagi-pagi.


sarap dulu..


Ms.Lisa
Tempat pertama lawatan kitorang harini ialah Tiananmen Square…dalam bas Lisa dah terangkan serba sedikit sejarah Tiananmen Square ni..tapi aku ni,masuk telinga kanan keluar telinga kiri…aku lagi teruja observe persekitaran ngan bangunan-bangunan yang ada…hee bila sampai je Tiananmen Square tu,Ya Allah…punyalah ramai orang…tapi semua orang cina..warga China yang datang dari seluruh pelusuk China..sebabnya hari yang aku datang tu,cuti hari pekerja…demm…menyesal pilih tarikh cuti umum…lagi satu Lisa cakap,kat China,cuti hari pekerja ialah 3hari okeh…sobs


Lisa's golden hand..hehe


ramai kan...fuh..kalau terjatuh ni..mau kena pijak..


rakyat china dari seluruh negeri china

tiananmen squrae

Berdekatan Tiananmen Square ni, ada Mao Zedong Mausoleum...Siapa pulak beliau ini kan?? heh dia ialah pemimpin besar dan juga pengasas Parti Komunis di China..dan rakyat China sangat mengangumi beliau ini..
Bak kata Lisa,seperti setiap rakyat China harus sekali dalam seumur hidup melawat kubur Mao Zedong ni..sebab tu bila ada hari cuti umum,rakyat china dari seluruh pelusuk negeri datang ke Beijing untuk melawat kubur Mao Zedong ni....Lisa cakap lagi,kalau datang pukul 9am,beratur nak masuk mausoleum ni,kurang-kurang pukul 3pm kang baru dapat masuk...ayoyo...giler kan..tapi serius,memang panjang giler beraturnya...

Kemudian kami bergerak ke Forbidden City…dekat je,jalan kaki je dari Tiananmen Square tu..tapi dengan keadaan sesak dan ramai orang memang merimaskan..
Forbidden city ni dulunya ialah kompleks Istana Maharaja,lebih kurang 500 tahun yang dulu…sekarang ni,china mana ada dah raja-raja ni…tapi dulu zaman dinasti-dinasti tu,diorang la paling hebat kan…kesian..pupus macam tu je...at least kat Malaysia ni,ada lagi raja-raja walaupun bukan sebangai pemerintah lagi..

tu gambar Mao Zedong, di pintu masuk Forbidden City..










Bagi aku,aku memamag seronok betul berjalan dalam Forbidden city ni..sekarang tempat ni dah jadi museum je..walaupun senibina asal adalah 500 tahun dahulu,kerajaan china terus memulihara da memelihar kawasan istana ni..aku dapat la tengok senibina bangunan china yang dulu-dulu..tapi aku rasa macam ada sikit persamaan dengan istana-istana kat seoul yang aku pergi dulu...dari segi ukiran dan pilihan-pilihan warna kat corak-corak bangunan tu...mm..mesti ada kisah disebaliknya..hmmm...kena buat kajian ni..heheh *macam la rajin sangat*






Lepas dah penat berjalan dalam kesesakan..kitorang naik bas ke tempat makan…aduhai,perut aku memang dah lapar sangat masa tu…biasala tengah preggy ni,kejap-kejap aku lapar..hee tp risau jugak aku,takut-takut lauk ntah pape dia bagi..kang tak boleh telan,naya aku..nasib lauk pauk yang di hidangkan boleh la..kena la dengan tekak aku..tapi,mostly lauk mesti letak macam soya sauce ke sos tiram ke,camtu la…hari pertama makan macam ni,okey lagi..masuk hari ke-empat..payau dah aku rasa..nak sambal tumisss pleasee...
Lepas makan,kitorang g Masjid pulak..tapi aku dah lupa nama masjid tu…hee Bolehlah jamak Zohor ngan Asar sekali…Masjid dia sangat bersih dan selesa..


kedai makan yang halal akan berwarna hijau macam dlm gambar ni..




mamat bangla ni memula ada kat kedai makan tu,lepas tu dia cepat-cepat kayuh g masjid ni pulak..
dan akhirnya kitorang pun beli la jugak..hee

Kemudian, kitorang pun menuju ke tempat lawatan seterusnya..Dr.Tea House..ini salah satu Gov. Shop’ yang wajib kitorang pergi walapun kita taknak pergi…WAJIB okey..Gov.Shop ni,diorang akan promote kan barang-barang buatan china la...kerajaan china memang dah wajibkan,semua pelancong yang datang ke Beijing ikut tour,kena g tempat-tempat ni..melainkan yang datang sendiri tak ikut tour…baru leh bebas,takyah g kedai-kedai gov. tu sume..

Kat Dr.Tea ni,diorang tunjukkan cara –cara minum teh dengan betul…tapi ikut cara cina la..ada yang kena berdehem la lepas minum,ada yang kena buat bunyi slurpppp kuat-kuat masa minum la..haaaa..macam-macam…kalau kita orang melayu,minum jela macam biasa..lepas dah habis demostrasi..Bermulalah acara jual menjual..ni part yang paling malas nak layan kan…hee sebab kalau tak beli,mula la diorang muka diorang muncung..tapi yang kat Dr.tea ni..ok lagi,tak paksa-paksa..nanti aku cerita tempat lain..siap paksa kitorang beli..siot betul..







Jadi dalam group aku yang 10 orang ni,ada la kawan mak aku,Cik Shida..dia memang minum Chinese tea..so dia pun beli…banyak jugak dia beli..4 kotak kot...yang lain-lain senyum....selamatttt..takyah keluar duit..hahah ayah aku cakap,teh boh lagi sedap kot…heee

Bersambung...

2 comments:

  1. Agaknya kalau main redah je boleh tak saya cover semua tempat. Maknanya pengangkutan awamnya kena bagus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tengok ada je blogger2 lain g sendiri2..JM,Fatt-bpb diorang round sendiri2 je,tak ikut tour..boleh mintak advise diorang...

      tapi kalau mie nak g ikut private tour,sy leh bg no fon n email lisa..dia suh contact kalau nak private tour,so nanti dia takyah bawak g kedai-kedai gov tu sume..kalau g ngn tour company,dia kata memang dia pun terpaksa bawak walaupun dia tahu mmg ramai tknk g tmpt2 camtu..hee

      Delete