Pages

Monday 15 July 2013

Testing......Popia Nestum

Semalam ntah apa merasuk tubuh aku,sampai datang mood kerajinan aku..heheh aku memang dah lama nak try buat biskut kudap-kudap ni..tapi asyik tertangguh..padahal resepinya senang ya amats...ni pun buat untuk testing..testing jek..untuk raya kena buat hujung-hujung puasa nanti..

Jadi,iolls nak show-off laaaaa kat uolls yang iolls dah berjaya buat biskut nih..Sedap tau...makan kudap-kudap selepas berbuka..memang konfem tak sempat nak tunggu raya..hehe

Sambil tunjuk gambar..sambil bagi resepi...
RESEPI POPIA NESTUM



OK..ni bahan-bahanya, Nestum (11/2  cawan), Gula (1 cawan) ..kedua-dua bahan ni di kisar halus...
Lepas tu aku saje tambah Ho..Ho..Hoooorlicks.....
Horlicks tu aku dah beli lama,konon masa stat preggy tu dah taknak minum nescafe..tapi horlicks tak mampu diterima oleh tekak aku..sudahnya,setiap pagi aku minum air suam kosong je...jadi horlicks ni macam dah lama sangat terbiar...meh aku buh sikit dalam nestum ni kan...sodap juga..huhu

Lepas dah setel kisar bahan-bahan tadi,boleh la start menggulung kulit popia..kalau nak senang gulung guna lidi sate...jangan pulak pakai lidi penyapu kat rumah tu..tak selera tau...lagi satu tips ni bagi yang tak biasa buat popia,sentiasa tutup kulit popia sama ada yang dah digulung atau belum dengan kain basah..kalau tak nanti kulit popia tu keringggg...dan lagi satu kepada adik-adik (cewah..macam dah tua sangat je) yang tak pernah buat popia,bila dah siap gulung lekatkan hujung popia tu dengan tepung gandum yang di bancuh dengan sedikit air ye..jadi kan macam gam camtu...jangan la biar cenggitu je...


Bila dah siap gulung,gunting serong kulit popia tu..macam gambar di bawah ni....


Boleh la start menggoreng..goreng sampai kekuning-kuningan....lepas tu angkat,cepat-cepat gaul dengan nestum yang dah dikisar tadi....baru popia dan nestum tu melekat....aku malas la nak buh gambar masa tengah proses gorengan,sebab kuali..errr....cantik sangatttttt kottttt....hehe




Tadaaa...Dah siap...


Tu dia..dah boleh dimakan...ni resepi untuk orang malas macam aku..heheh so taip pun malas-malas jek...
SELAMAT MENCUBA!!

7 comments:

  1. Buleh buat meniaga nih.

    Me siap beli 2balang (gara-gara MALAS hahah).

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah la resepi ni untuk orang malas..ada lagi yang malas-tahap-dewa rupanya...siap g beli lagi tu..ahahaha

      Delete
  2. senang giler, tak sampai setengah jam dah siap ni...baru aku tau nama kuih ni kudap kudap, huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuih kudap-kudap...ok la tu...kalau kuih raya,biasanya pakai tepung-tepung bagai...hee

      Delete
  3. aku memang carik resepi ni.. sodap!

    ReplyDelete
  4. JM mmg suka makan popia nestum ni..setaip tahun beli utk raya..

    Nasib baik lah Aza kongsi resipi boleh la cuba..selamat duit tak perlu beli lagi heee

    ReplyDelete