Pages

Sunday 29 July 2012

BANDUNG 02a : TANGKUBAN PERAHU

Dah baca 'karangan' aku sebelum ni? bacalah dulu,baru boleh baca karangan baru ni...tapi kalau taknak baca pun,its hokey..Hada Haku Kesah..*ala-ala stlye AA gituw* aku rasa so rude cakap AAK tu..tapi setiap kali AA cakap dalam masterchef,mesti aku tergelak...huu
Entri kali ni aku split 2 bahagian..so takda la panjang sangat nanti..aku kan suka merapu ntahpape sikit...

Day 02
18.7.2012
Rabu

Macam biasa,awal pagi dah kena bangun..sengal-sengal otot semalam masih lagi terasa,akibat mendukung anak aku yang dah 10kg tu..tapi niat untuk 'menabur duit' masih perlu di teruskan..cewah..lepas semua dah siap,turun sarapan dulu lah kan..harini diorang hidang kan Nasi Lemak..woow..my faberet..tapi,sayang takda lauk ayam goreng..kalau tak mesti bertambah-tambah aku makan..haha iqi pun makan dengan banyak nya,sebab malam tadi kan dia tak makan..lepas mandi terus dia tidur..sian..lapar...

Harini punya plan nak ke Tangkuban Perahu dan Factory Outlet..jadi,untuk harini..kitorang hire pak supir..eh,mas supir..muda dari aku kot brader tu..kalau korang nak ke tangkuban perahu atau ke kawah putih,lebih elok la kalau amek supir..senang,kalau nak pergi sendiri karang terkial-kial pulak..lagipun perjalanan ke tangkuban perahu tu dekat 1jam jugak....dah tu,lepas balik tangkuban boleh la terus ke tempat wisata lain..banyak sebenarnya,bukan setakat shopping je kat bandung ni...bole la g Hot Spring Sari Ater, kolam air panas, buat rendam-rendam kaki..atau ke Kawah Putih....bawak anak-anak ke Kebun Binatang Bandung,siap boleh bagi makan lagi kat binatang dari dalam kereta tau...banyak lagi la..tak pun,boleh g Trans Studio...theme park yang dalam bangunan tu...Macam aku,memang tak sempat lah..sebab kesuntukan masa..*wargh..nak g trans studio!* Aku sewa van sekali siap driver ke tangkuban perahu +seharian pusing kota rp450,000..kalau tak pergi Tangkuban perahu/kawah putih murah sikit harganya..aku amek yang hotel punya je..senang kan.so,tontong dalam rm40 sorang..kalau lagi ramai lagi murah kan.

Dalam kereta lagi si naqo (supir) dah bagi tahu,nanti ramai peniaga yang jual-jual key chain tu ikut je kita..kalau taknak beli jangan layan or tawar harga..kalau dah start tawar menawar,dia akan ikut je kita sampai kita beli...aku dah terbayang macam-macam dah..tapi bila dah sampai tu,takda pun..dah behave dah diorang ni...ada la 2,3 orang datang tanya..aku just senyum dan cakap taknak je..diorang pun blah la...rupanya sekarang diorang dah ada peraturan..hanya 2 peniaga dibenarkan ikut setiap pengunjung/pelancong...Mak aku yang dah pernah pergi dulu,cakap diorang dah Insaf..haha sebab dulu dia kena serbu,macam artist katanya...cit..Baguslah kalau dah ada peraturan kan...memudahkan banyak pihak..

Cuaca kat atas tu dingin sikit..bau belerang pun agak kuat....ada yang cakap gunung ni tidak aktif dan yang cakap masih aktif...ish,takut gak la kan kalau masih aktif..kot tetiba meletus time aku datang tu..alhamdulillah tak jadi pape lagi..hee apa nak buat kat situ? just jalan-jalan jela..dapat la tengok gunung berapi dengan mata sendiri dan selebihnya...POSING...haha kat sini pun banyak  kedai-kedai jual souveneir..kedai-kedai ni takpe kalau nak tanya-tanya harga...kalau nak beli jaket sejuk yang buble-buble tu,rp50,000 je..tapi yang biasa-biasa jela,takde la berjenama...yang satu aku ralat,ialah tak beli FM kat sini...sebab,kalau kat PB ke or FO semua jual yang FM yang style getah tu...aku nak yang batu tu...dah balik baru mak aku cakap kat tangkuban perahu tu yang banyak jual.

Dah pukul 11.00am,kitorang gerak...otw nak balik tu,ada ladang strawberry,boleh la kalau nak singgah..boleh petik buah sendiri..tapi,aku baru je pergi cameron highlands haritu..jadi,malas la aku masuk...Terus aku ajak pergi Kampung Daun,sebuah restoren yang agak femes kat bandung...cadangnya memang nak lunch kat sini..tapi naqo cakap,kadang-kadang service agak lambat..ada orang yang dia bawak,kena tunggu hampir 3 jam...aiyook,kalau 3jam habislah masa aku..kami dah la limited of time kan....tapi,sebab nak jugak tengok..naqo bawak jugak la..dia cakap boleh je kalau nak masuk tangkap gambar...sebab bukan restoren tertutup pun..kampung daun ni sebuah kawasan yang besar,open space then ada macam pondok/gazebo la untuk makan...dikelilingi dengan pokok-pokok,ada air terjun..memang mendamaikan lah...tapi tak sempat usha menu+harga...my bad!

Dan kemudian,kitorang makan je dekat Rumah Makan Sederhana..masakan minang,yang asli dari Padang....dan yang macam ramai ketahui..diorang akan hidang banyak giler lauk..just pick yang mana nak makan..yang tu jela yang kena bayar...dan ada siap sedia air teh tapi macam takda gula..anggap jela minum air kosong gituw..hihi takpun boleh je,oder air lain..juice ke..apa-apa lah yang korang suka...korang boleh jegak try masakan sunda..orang bandung ni mostly adalah orang sunda...takpun makan jela ayam penyet ke apa-apa jela masakan indonesia yang lain..sangat banyak pilihan dan sedap-sedap pulak tu.

Rumah makan sederhana yang kitorang pergi ialah berdekatan Rumah Mode..haaa..nampak tak,lambaian Rumah mode dah memanggil tu..duit pun dah tak sabar keluar dari wallet ni...hee ok next entri eh,special untuk FO...

1 comment:

1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.