Pages

Tuesday 24 July 2012

BANDUNG 00 : DEPART & ARRIVE


Salam Ramadhan semua pembaca belogku..huhu kini sudah tiada pembaca hantu,sebab ku tahu ada pembaca belogku..huahua..walaupun sikit jewww..tq uolls..
Diam tak diam dah hari ke-4 kita berpuasa..ada lagi 26 hari je lagi..bukan lama pun kan..pejam celik pejam celik tup..tup tinggal 2 hari je lagi puasa nanti..yeay..raya..baju raya aku dah siap,uolls?? Haha aku buat instant kat Bandung haritu..memang terbaik la ibuk-ibuk tu,pantas giler jahit..tengahari hantar,malam dah siap…like magic babeh!

Aku macam tak tahu nak start entri Bandung ni macam mana..kos ke tour..kos ke tour..disebabkan aku ikut hati dan perasaan,aku stori pasal touring aku dulu la eh..hati ni macam bergejolak(??) ke mengelonjak (??) ahh..entah la,asal korang paham nak stori pasal jalan-jalan aku di Bandung…

Melalui pengamatan aku,Bandung ni taklah sehebat yang diceritakan..actually,tiada siapa pun pernah cakap Bandung hebat..Cuma ramai yang cakap shopping kat sini murah…tapi bagi aku,shopping kat mana-mana negeri Indonesia ni semua pun murah..har har har aku pernah pergi Padang+Bukit Tinggi tahun 2008 dulu, kat sana,shopping telekung + baju sulam pun murah..dan pure lagi tu…means,baju sulam tu asal usulnya dari Bukit Tinggi (bukan bukit tinggi pahang tau!)..kat bandung,copy n paste la..ops,ni bukan andaian aku..kakak yang jual kain kat Pasar Baru tu yang cakap cenggini..nanti tak pasal-pasal aku kena saman pulak…aku yang tanya kakak tu sendiri..
Kak,ini kainnya dari Bukit tinggi ya..
Ngak,rupanya aja kelihatan sama..fake...buatnya di bandung…tirunya dari sana

Masa pergi bali pun,barang-barang sana pun murah…menggila tengok painting..tapi takde la kain sulam ngan telekung bagai..sana Hindu semua..kalau pergi Jakarta pun murah,apa tempat tu,mangga dua kot kalau tak silap aku..aku tak pernah ke Jakarta pun..Mak aku yang cerita,dia siap cakap tak payah la kau pergi,mancet…huhu Jadi,kesimpulanya kat mana-mana tempat Indonesia ni barang-barang memang murah,Cuma aku rasa Bandung  menawarkan pelbagai pilihan lagi-lagi untuk orang melayu macam aku ni ha,ada baju muslimah,moden,trendy…yela,kalau kat Padang,takda pulak Handbag Prada kan..Jacket Zara,kasut Converse,Jeans Levis  lain-lain lah…hehe
Walaupun komen aku pasal Bandung ni separa negatif,tapi suka sebenarnya Bandung ni..makanan dia best..ada masakan padang,sunda….korang kena try weh..! udara = nyaman…dan orang-orang nya sangat berbudi bahasa…tak lokek memberi pertolongan (tapi jangan lupa bagi tips) hehe 
lagi satu yang aku perasan, kebanyakkan bangunan kat bandung ni seperti rekaan orng putih...bila,search internet memang Indonesia dulu dijajah oleh orang Belanda..ooo patut lah kan..hee masa time googling tu,ada terbaca pulak kat satu blog, brader ni g holland, naik sampan (orang belanda still guna sampan sebagai medium pengankutan), boleh pulak announcement uncle sampan tu,termasuk bahasa indonesia...macam kita kat KL kan slalu dalam LRT,ada Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris je kan..Hebat!
seperti biasa intro aku memang panjang sket..

Day 00
16.7.2012
Isnin

Harini aku masih lagi bekerja siangnya..sebab flight aku malam..bukan malam sikit-sikit..ni tengah malam punya..jam 11.15pm..huhu seperti biasa,tiket flight aku dah book awal-awal,tahun lepas bulan berapa tak ingat..harga murah je,dalam rm110 sorang,iqi standard rm100 return..tapi mak+ernie mahal sikit, almost 400 per person..sebab book bulan 6 baru ni…huhu kami pergi berempat plus iqi…
Masa kat office,aku steady je..sebab tak ramai pun yang tahu aku nak pergi bercuti…lagi-lagi aku baru je masuk kerja sebulan kan..hehe selamber je aku amek UNPAID ok..tiga hari pulak tu..dush! yang paling tak boleh blah,jam 5.58pm aku dah tercegat depan Punchcard tu…gigih tunggu jugak pukul 6pm..hee
Drive macam orang giler,doa-doa je takda apa berlaku..alhamdulillah..selamat sampai rumah mak aku..Tengok sir pun dah tiba..tengah mandikan iqi..tersenyum lebar aku…minus satu kerja rutin aku..haha lepas dah siap-siap semua,ayah aku hantar lah ke LCCT..tiba di airport pukul 9.30pm camtu…aku dah siap-siap web check-in (kalau dah web check-in,jangan lupa pulak bawak yang printed tu)..so tinggal nak letak luggage jela..ala,bukan banyak mana pun luggage nya,satu bag je,bag baju iqi+aku..sir,ernie semua bawak backpack,mak aku bawak hand luggage..semua bawak naik pesawat…kata boleh bawak 7kg kan..hehe tapi,yang pasti balik nanti mesti beranak pinak kan….dah drop luggage,adik aku posing-posing sikit tangkap gambar..first time ke luar negara katanya..excited lebey…ahaks



 flight lambat sikit,dalam 11.40pm baru nak terbang..aku dah pening layan si iqi yang aktif berlari sana sini..sir pun letih..masing-masing kerja siangnya..STRESS! masuk je flight,iqi menangis sekuat hati pulak,tak tahan dengan bunyi bising enjin agaknya..so DOUBLE STRESS! lima minit kemudian,dia tidur..lega aku…aku pun dah mengantuk tahap gaban..tertidur jugak sampai la tiba di Bandung.. serius,kastam dia lambat sangat,dekat 30 minit jugak la beratur nak check-check semua…nasib baik hotel ada service pick-up FOC, driver dah siap-siap tunggu…kalau tak,naik teksi tengah-tengah malam..mahu kena cekik harga punya….so,kalau sesiapa yang dapat flight malam,pastikan ada pak supir or hotel pick-up siap-siap ye…sampai la kami di Orange Homes Syariah,Bandung..di area babakan jeruk…hotel ni murah je..booking tru Agoda la...as u know,aku g mana-mana pun memang akan sewa hotel yang murah,dan aku sangat tak kesah….aku amek family room,ada 2 queen bed..harga semalam rm140..tapi,aku suka layanan nya,staff pun baik je..tapi kena tahu,hotel ni agak jauh dari segala attraction places tau..nak kena naik cab or hire pak supir...bilik agak kecik laa..but its ok for us..yang lagi suka nya,mak aku yang belanja hotel..hua hua hua so,aku tak boleh banyak bunyik la kan…hee TQVM mak! Muah…xoxo tidur dulu…tengok jam..3.30am..mak ai,dah pukul 3..esok nak bangun pagi,nak terjah ke Pasar Baru...seharian akan aku geledah PB tu..nite nite


8 comments:

  1. As usual..i am the first person.. hua hua hua..keep it up bebeh !!!

    ReplyDelete
  2. Bandung sgt best untuk habiskan duit.. heheheh~~

    ReplyDelete
  3. aah..lepas ni kena bawak seguni kalau g bandung..aritu mcm tak cukup..hee

    ReplyDelete
  4. Salam..prjlnn dari hotel ke bandar bandung tu berapa lama ya? Sbb bulan 6 ni saya nk g bandung dan duduk situ jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ke bandar ye?? saya rasa kalau ke pasar baru lebih kurang 15-20minit camtu...lebih kurang jugak kalau ke jalan dago or FO lain2...cuma dari sini memang kena amek teksi or supir..tak boleh la nak jalan kaki je..

      Delete
  5. Ada x cr lain nk book hotel ni selain agoda.. Sy xdak kredit kad

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba awak bukak website Orange Homes ni..boleh email direct ke akak tu..aritu sy siap dpt YM ngan akak tu nak diskus something....mungkin akak owner ni boleh consider kalau awk nak buat payment dengan cara lain...Gud Luck..heh

      Delete
  6. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete