Pages

Monday 20 February 2012

SABAH BAH : 02

Day 02
Pagi buta dah bangun.Semalam dah janji ngan armin,pick-up pukul  7.00am,nak ke kundasang.nak pergi kaki gunung kinabalu. *kaki je..tangan belum lagi..hehe*..awal kan 7.00am tu..tapi kat sini dah mcm kul 8.00 kl la.ikut saja laaa..lagi pun kata armin,kaki gunung cantik di pagi hari.perjalanan dari kk ke kundasang 2 jam gak.

Tapi kecewanya,sampai kaki gunung..kabus je yang nampak.*kabus..kabus ributtt…*adui.jadi kitorang decide otw nak balik kk nanti baru singgah kaki gunung@Nabalu park.jadi,terus lah kitorng pergi kundasang war memorial.nak masuk kena tiket,rm2 sorang.takda apa pun yang menarik sebenarnya,banyak pokok-pokok dan bunga-bunga je kat atas tu.nama pun taman kan..hee tapi,alkisahnya tempat ni ialah taman memori  bagi mengenangkan tahanan perang australia dan british yang mati masa perang dunia ke2 dulu.jadi dalam taman ni terbahagi beberapa taman,represents homeland mereka yang terkorban tu,ada taman australia,english roses garden dan taman borneo.ok..habis cerita taman.huhuhuhu..so proceed pergi tengok teh sabah.dekat je dari memorial war park.jalan dia takda la berbukit sangat macam cameron highlands.ok,aku nk describe sikit ladang ni.sesunguhnya indah gambar dari rupa dow…senang cakap,cameron highland 10 kali lagi cantik dari sini.entahlah,korang kena datang dulu sini baru tahu kot.tapi sempat juga la mak+makcik2 aku borong teh sabah kan..*macam kat kl tkde teh*
entrance-itu ayah n paklong 


comel kan.....aku....*tangan di bahu,mata pandang atas*

kesian si rumput..

kundasang

sabah tea


belakang tu ladangnya...


Lepas tu,kitorang pergi ‘fish spa’pulak..kat area  luanti kalau tak silap aku *gugel sendiri* best,tapi yang ni tak berapa spa la kan.spa kat sungai..hehe aku bujet macam fish spa dekat jj tu.apa ade hal kannn…skali hambek ko..bapak ikan,,moyang ikan sume ada…sebesar alam ikan dia,naik geli aku..sudahnya,aku tak masuk pun dalam sungai tu..tengok kat tepi je..hehe..penat bayar rm3*kalau bawa kamera kena bayar tambahan rm2*..rugi..rugi…gelis siot..iqi pun masuk tau..si ernie..eksen masuk dalam sungai,tapi berteriak macam orang gila..maklong aku pon sama..hehe*nasib baik aku tak masuk amazing race..kalau tak,konfem kalah*

dah abis ber-ikan,kitorang teruskan pergi poring hot-spring pula…tak berapa jauh dari luanti tadi,lebih kurang 10minit je.masih dalam area ranau.aku singgah sekejap je kat sini.kalau sesiapa yang ada banyak masa boleh la siap berkelah semua,tapi kitorang masa terhad…sempat rendam-rendam kaki jela..pastu gerak.huhu.perut pun dah lapar,kitorang lunch kat kedai  betul-betul depan hot-spring tu.aku kalau bab makan kat kk/kundasang ni,aku boleh cakap makanan agak kureng sikit rasa dia.pastu,aku tengok air diorang agak mahal.bayangkan,teh o ais, rm1.80..mahal..mahal..lepas tu masa nak oder makanan,kat menu tulis..contoh: nasi goreng  1.ayam,2-daging,3-udang,4-sotong.kalau korang cakap nasi goreng ayam,janganlah korang expect nasi goreng ayam macam kat kl…sebab rupa dia sama macam nasi goreng biasa je.rupanya,yang pilihan-pilhan tu hanya untuk rencah je..kalau korang cakap nasi goreng kosong,sudahnya memang betul-betul kosong la..apa rencah pun takda.gitulah.





eee..gelisss...


poring hot spring

Hari pun dah petang,dalam 4.00pm camtu,kitorang gerak pergi nabalu park.tapi,memang takda rezeki..hujan pulak petang tu..renyai-renyai.kabus lagi…*kabus..kabus ribut..indah berseri-seri.....tq butterfinggers*tapi,masuk juga la kan..rugi dah sampai jauh-jauh,tak pergi nabalu park.armin bawak kitorang sampai atas,tapi tak sampai tempat pelepasan lagi.hujan,jalan licin..kitorang tak bagi..takut.sempat la tangkap-tangkap gambar.pastu terus turun balik.dah sampai sini,teringin pulak aku nak daki gunung kinabalu…mesti best kan..aku dah tanya,kos dia lebih kurang rm600-rm800 sorang..pehhh…mak ai..mahalnya..huhu otw nak balik kk,sempat la singgah pasar kat pekan nabalu.diorang nak tutup dah,tapi masih ada 2,3 kedai yang buka.korang tau,dapatla kitorang harga murah-murah..yeay..yang ni memang rezeki kitorang.FM kat sini aku beli 4biji,rm10.keychain,8biji rm10.memang berbaloi.mereka yang lain beli baju,key chain,toy sume..memang murah laaa.=)
map nabalu park...ngan dakian ke puncak gunung




pekan nabalu

ok..key chain murah...murah...

panjang je tangan nak ambil FM..hee
iqi pon dapat nyenyet dia...siap ada bunyi..rm10
fm...4biji rm10..untuk kawan-kawan

Abis borong terus gerak balik kk.semua pun dah penat.otw balik tu ngajak jugak diorang tengok jambatan tamparuli.aku tak tahu sejarahnya pun..dan taknak amik tahu..hehe singgah la kejap,tapi aku tak turun pun,sebab iqi tidur dalam van.abis posing-posing,terus la balik.dalam perjalanan tu,sempat jugak armin tunjuk ‘rumah terbalik’…*boleh search facebook* tapi takda siapa pun bersuara ajak tengok,so armin terus jela hantar balik marina court.*balik kl,suratkhabar ahad tu terus keluar cerita rumah terbalik,baru open for public 1feb..aduh,rugi tak singgah*
jambatan tamparuli

rumah terbalik

Malam: macam semalam,mak aku keluar awal,g makan..lepas diorang balik..aku,sir,erni,acap keluar pulak.kali ni kitorang jalan jauh sikit sampai hujung pasar..dekat situ pun ada gerai makanan dan ikan bakar.kat sini,memang tersangat better la makanan dia,banding semalan.recomended.harga pun tak la mahal sangat.aku oder mee gorenag je..dengan butterprawn….lazat.sekian…hahah harini agak letih,kitorang tak singgah pasar malam pun..balik terus zzzz.



mee goreng...best!

butter prawn...sangat best..! rm15 je...

kaboom!!!

No comments:

Post a Comment