Pages

Monday 4 June 2012

KRABI + PENANG : 04

Day 04
PENANG
Isnin : 30.04.12

Good Morning Penang!
Rasa heaven giler bila bangun pagi,berada di negara sendiri..huhu bukan tak best negara orang,tapi rasanya Malaysia memang best sangat kot...=)
Lepas subuh,aku macam tak boleh tidur sangat..so just lazily laying on my bed..hehe korang tau,malam tadi aku siap tidur bukak lampu,haha macam la nightmare sangat pin seng ni...sebenarnya takda pape pun,cuma aku je terbayang secara berlebihan..huhu
Kul 9.00am,kitorang dah siap-siap..check-out...shah ngan fetong g cari motor sewa,dekat je kedainya,sederet dengan OldPenang Guesthouse tu..'happy-happy rent' namanya..sewa skuter,rm30/day..so aku sewa kul 9am harini,pulangkan 9.00am esoknya..dah setel semua,kitorang gerak g sarap dulu...di Restoran Kassim Mustafa..kami makan biasa-biasa jela,roti+air..tapi aku kagum dengan brader jepun n brader matsaleh kat sebelah meja kitorang,diorang makan nasi kandaq,bukan sikit-sikit punyaaa..ayam 2 ketul,sotong bagai..makhai,melantak betui depa tu..dan yang penting,habis..licin...hee

check-out

Dah sarap,destinasi pertama kitorang ialah ke TM Resort...ini ialah hotel kitorang untuk bermalam harini...disebabkan mas+fetong ialah staff TM,so dapatlah harga murah sikit untuk apartment 2 bilik..rm110/n...bahagi 2,dalam rm55 sefamily...orang luar pun boleh sewa..cuma harga mahai sikit noo...oh,lokasi ialah di Tanung Bungah..agak jauh jugak dari georgetown ke TB..lebih kurang 15minit,menaiki motor...kitorang just nak drop bag je,sebab tak boleh nak check-in lagi kan..nak hangkut beg bawak berjalan,berat sangat pula..jadi terpaksa drop dulu..

tm resort

masid negeri

bukit bendera

Next,kitorang ke Bukit Bendera,huhuiii...eksited giler aku...haha walaupun hari Isnin,tapi tetap penuh..beratur sampai ke luar..sabor jela..entrance fee :  rm8 ini adalah kali ke-2 aku naik bukit bendera,kali pertama kalau tak salah aku masa aku darjah 2 kot..lebih kurang laa....hee train naik ke atas tu dah baru,dan laju...7minit sampai ke atas.kat atas tu as expected, just tengok pemandangan laaa kannn..tapi ada satu tarikan terbaru iaitu Owl Museum..tapi,masuk kena bayar..rm10 tu adult, foc-child...sir terus taknak masuk..wasted katanya..tapi aku macam....err...nak tgk jugak apa ada kat dalam,so aku que-up untuk masuk ke dalam...aku orang terakhir que untuk waktu dan ketika itu,so bila tiba turn aku,aku cakap kat mamat bangla jaga kaunter tiket tu,suh bagi half-price jela..dia senyum-senyum...aku pun bodek-bodek sikit,skali dia bagi daaa..lagipun dia tengok aku sorang-sorang je kan..hee fuhh..save RM aku..kah kah.. 5 hinggit je pun kann..
serius,tak berbaloi kalau aku bayar rm10..takda apa sangat sebenarnya,tapi aku suka jugak,sebab tengok Owl2 ni cuteeee sangat...

the owl museum

sempat jugak membeli sehelai bau iqi disini...hee

Kitorang merempit pula ke jeti,buat apa lagi..naik ferry laa...bawak sir merasa naik ferry penang..hee tak pernah ke penang la katakan...tapi,ferry ni memang simbolik of Penang pun..jadi, first timer ke Penang,memang harus naik ferry..

komtar

hotel malaysia

licin...lapaq habaq hang!

Sekejap je dah tengah hari,ingat nak g check-in dulu..tapi papehal..kita makan dulu..mengikut suggestion beberapa orang,mereka suruh try sup hameed..so kitorang terjah la ke sup hameed..lokasi,berhadapan hotel Malaysia..yang mana hotel ni pula,di belakang Cheong Fatt Tze Mansion...restoran dah bukak..tapi untuk yang sup-sup sekalian,selepas pukul 4pm pulak..jam baru 3.15pm..tak kuasa nak menunggu,kitorang makan jela nasi kandar..kecewa jugak..tapi nak buat camne..sobbbs...

Check-in TM Resort..lepak..tidur...zzz

apartment 2rooms -  TM Resort

6.00pm..keluar balik,sekali lagi ke George town....sebab nak ke Padang Kota...kalau dah ke Padang Kota ni.buat apa lagi..makan la kan...dan of kos,pasembur menu utama..dan aku pulak oder sotong kangkung..tapi aku macam terkejut jugakla kan sepinggan sotong kangkung tu Rm12..pehhh..oh,lupa..walaupun aku dah beberapa kali ke penang ni,tapi ni pertama kali aku makan kat Padang kota lama...yang dekat dengan padang tu...selalu aku ke Padang kota baru,yang dekat gurney drive tu,sana lagi meriah...tapi,makanan kat padang kota lama tidak mengecewakan..cuma harga yang buat aku kecewa..hahah dah makan,ust lepak-lepak tepi laut...tengok orang lalu lalang..wah..macam remaja kembali aku..haha otw nak balik,aku ajak jugak singgah sup hameed,tapau sup kambing..hee

Dan sebelum pulang semula ke hotel,kitorang g jejalan dulu dekat Batu Feringhi night market..beli la apa-apa yang patut,souverneir untuk family..balik hotel,lepak jap tengok tv..mas+fetong dah masuk bilik..aku?? makan sup kambeng+nasik putih yang aku tapau tadi la...sedap weh,terbaik! nasib baik jauh,kalau tak aku g beli lagi satu bungkus...

Ok,walaupun segala aktiviti diatas mengembirakan aku,tapi aku sedikit kecewa tak dapat nak cover Geogetown Heritage Point semua...adalah sikit aku sempat capture gambar,tapi tak dapat nak masuk dan explore lebih detail...

>hainan temple.

>cheong fatt tze mansion.

>city hall.*

>town hall.*

>fort cornallis.

>sri mahamariaman temple.*

>teochew temple.

>masjid kapitan keeling.*

yang * tu je aku sempat capture gambar...from outside!...qnd im so sad!
Bukan salah sesiapa,cuma masa tidak mencukupi..esok aku nak pulang sudah ke KL..memang tak dapat nak selit-selit pun...*oh,apa maknanya tu..yes..yes...kena datang lagi..hee*